no nyt se sitten tapahtu
niin joo ei tullut huonot housuun vaan vaihdoin oman DLP -> LCD tykkiin
tarkemmin sanottu ostin PANASONIC PT-AE3000 Full HDTV LCD videoprojektorin
syy miks vaihdoin pois Optoma HD80 oli vain pikku vikoja mut ne on DLP ominaisuuksia
1 : valkoinen väri \ valkoinen tausta esim tää kirjoitus ruutu välkkyy ei korjaantunuyt vaikka HZ vaihteli
2 : nopeasti sivuttain liikkuva kuva nyki \ aaltoili
3 : vaaleissa kuvisssa tuli aina puoli ympyrän muotoisia juovia \ renkaita alla kuva
5 : ja vika syy vaihtoon oli surke 1.2x Zoomi kuten ylä kuvasta näkyi niin 3,5m matkalta ei saa kangaan täydeltä kuvaa ja lens shift puttuu eli tykin asennus määrää kuvan kohdan
olen ollut pitkään DLP tykkien käyttäjä koska aikoinaan XGA LCD tykistä jäi niin pahat kokemukset kanahäkki verkko -> surkea kontrasti jne = yhtä kuin surkea katselu kokemus
nytkun olen vaihtanut Optoma HD80 tähän PANASONIC PT-AE3000 ei voi kuin nautiskella mitään vikaa \ moittimista en löytänyt tästä kun 3 leffaa katsoin Car`s Blu-ray -> Iron man blu-ray ja vanhan Classico Wraith DVD leffan
etin netistä tietoo mahdollisiman monesta tykistä tarkemman syynin alle joutui mulla
SXRD
3LCD
3-CHIP DLP
perinteistä LCD en halua ja 1-CHIP DLP mulla on joten noiden kolmesta teknisesti tuo 3-CHIP DLP olis paras mut halvin 3-CHIP DLP jutulla varustettu tykki maksaa 10 000€ sekin on iki vanha Infocus 777 ja uudet 3-CHIP DLP maksaa 60 000€ joten se tippu pois järjettömän hinnan takia jäljelle jäi SXRD ja 3LCD
SXRD löytyy myös 60 000€ malli joten keskitin hakuni 5000€ ja alle tykkeihin jonka voisi oikeesti ostaa joten lopulta päädyin
Mitsubishi HC 6500 ja HC 7000
Sanoy PLV Z3000
PANASONIC PT-AE3000
Sony VLP-HW10 ja Sony VPL-VW100 eli ruby
benq ja Epson malleja en edes ajatellut niistä kukaan ole kehunut ja 3min EH-TW5000 katselun jälkeen kuka maksaa tästä yli 3000€ kun panasonic AE3000 saa alle 2500€
näin aluksi Kiitos Videotykki oy jonka uudet demo tilat on hienot ja hyvät jossa vietin paljon aikaa
kaikki muita paitsi Mitsubishi HC 6500 ja HC 7000 pääsin vertailemaa samassa tilassa ja samaan aikaan videotykki oy on kaks kangasta joten näkee verattavan tykin kuvan samaan aikaan kankaiden välissä on 30cm ja kun blu ray soitimesta kuva jakaanutuu kaikkiin tykkeihin samaan aikaan vertailu on helppoa ja realistista
Mitsubishi HC 6500 \ HC 7000 komemus perustuu sas hotelin olleeseen demo tilaan jossa pyöri Bucket list blu-ray leffa ja tähän arvosteluun kun HC 7000 sijoutuu ainakin viime viikolla + 3000€ ja kuvan laatu ei tehnyt muhun ooh vaikutus niin + hesassa ei ole liikettä jossa tuo olis esillä kumatkin HC tippu pois
joten head to head käytiin Sanoy PLV Z3000 -> PANASONIC PT-AE3000 -> Sony VLP-HW10 -> ja Sony VPL-VW100 eli rubyn kanssa
ensin vanha yli kallis ruby vs uusi HW10 josta halvempi ja uus Sonyn SXRD VLP-HW10 oli selkeästi parempi esim värit näky kirkkaamin - puoli HW10 oli hieman äänekkäämpi demo huonessa ei puhuttu paljoo ja vahvistin oli kiini joten tuulettimen äänen kuuli selkeästi
sitten Sanoy Z3000 vs Panasonic AE3000 josta AE3000 oli selkeä voittaja musta ja nähtävästi projetor central on päätynyt samaan tulokseen lyhyesti Panasonic on hieman parempi mut n:400$ kalliimpi
joten finaalin pääsi Sonyn SXRD VLP-HW10 ja Panasonic 3LCD PT-AE3000
testi leffa toimi Bond Casino Royale Blu-ray leffa n: 20min jäkeen päädyin AE3000 malliin vaikka sonyssä oli paikoin paremat värit kun heppu oli ne säätänyt komassakin leffaan sopivaksi niin panan kuvan sulavuus oli parempi ja panan musta oli parempi
päätin testi demon kohtaan jossa Bond kävelee kirkaasta vilku värivalo casinosta ulos parvekkeelle puhumaan "tytölle" vasemassa nurkassa oli jokin iso kukka juttu taustalla näkyy casino sali ja keskellä bond ja tyttö kiinitin huomiota että pana toisti yksityis kohdat paremmin esim bodin valkea kaulus paita mustassa smokissa toistu ääri rajat paremmin ja nurkassa oleva kukka tuli selkeästi esille kun taas sonyssa kukka oli epätarkka ja ääri rajat välillä hukku kuvaan vaikka sony toisti kirkkaat värit paremmin niin se jäi sen ainoaksi hyväksi pouleksi + että pana on reilusti hiljasempi vaikka lopuksi menin panan viereen niin erotin metrin päässä olevan sonyn paremmin kuin vieressä olevan panan ei se pana äänetön ole mut mun testi ryhmän hiljaisin
ja lopuksi vaikka Mitsubishi HC-7000 on paperilla parempi niin oikeesti se ei ole alla syy
Panasonic PT-AE3000 paperilla 1600 valoteho ja 60 000:1 kontrasti oikeesti 1273 valoteho ja 446:1 ANSI contrast ( Pansonic ae3000 has best ANSI contrast we have yet seen on an LCD projector )
Mitsubishi HC-7000 paperilla 1000 valoteho ja 72,000:1 kotrasti oikeesti 670 valoteho ja 409:1 ANSI contrast
eli loppujen lopuksi olisin säästynyt isolta vaivalta kun olisin ostanut pana 3000 suoraan mut alku joulun flussan jälki tauti oli tykki kuume johon halpa burana ei auta vaan aino lääke on pankki tilin laihdutus ja kenkien kulutus tosin nyt pääsin helpolla kun videtykki oy löytyi kaikki tykit saman katon alta ja helppo verrata kun on 2 kankasta vierekkäin
niitä joilla on vaikeuksi lukea mun kirjotus härö teksti niin alla lyheesti
vaikka Panasonic PT-AE3000 ei ole paperilla paras niin se on kokonais kuvalta nyky kotiteatteri tykeistä kankaalle heijastettu paras + se on hiljainen ja lamput maksaa 3000h\290€
Digi boxi kuvaa tykistä
http://i100.photobucket.com/albums/m8/Sokar_80/DigiBox2.jpg
DVD kuvaa tykistä
http://i100.photobucket.com/albums/m8/Sokar_80/DVD2.jpg
Blu-ray kuvaa tykistä
http://i100.photobucket.com/albums/m8/Sokar_80/Blu-ray3.jpg
Tekniikka? | LCD |
Tarkkuus? | 1080p (1920x1080) |
Kuvasuhde? | 16:9 |
Min. kuvakoko? | 40" |
Maks. kuvakoko? | 200" |
Kontrasti? | 60000:1 |
Valoteho? | 1600 ANSI lumens |
HDMI-sisääntuloja? | 3 |
Komponentti? | 2 |
VGA-sisääntulo? | Kyllä |
S-Video? | Kyllä |
Komposiitti? | Kyllä |
Virrankulutus? | 250 W |
Mitat (LxKxS) | 460mm x 130mm x 300mm |
Paino | 7,3kg |
Valmistajan tuotekoodi(t) | PT-AE3000E / PTAE3000E |
Tuotteen EAN-koodi(t) | 5025232490479 |
- Valoteho (Valoteho)
Valoteho eli valon voimakkuus mitataan yksikössä "ANSI lumen", ja arvo kertoo projektorin lampun valotehon. Mitä korkeampi arvo, sitä kirkkaamman valon projektori pystyy tuottamaan. Valoteho vaikuttaa siihen, kuinka kirkkaassa huoneessa projektoria voi käyttää. Alle tuhannen lumenin projektoreita voi käyttää lähinnä pimennetyissä tiloissa, kun taas 1000-2000 lumenin laitteella tulee jot toimeen esimerkiksi luokkahuoneissa ja kokoustiloissa.
- Tarkkuus (Ominaistarkkuus)
Tarkkuus ilmaisee natiiviresoluution, jolla videoprojektori toimii. Tämä tarkoittaa siis projektorin luoman kuvan sisältämien vaaka- ja pystysuuntaisten pisteiden määrää. Tarkkuus ilmoitetaan muodossa vaakapikselit x pystypikselit. Projektoreissa resoluutio on vakio, joten kaikki syötetty kuvamateriaali pitää skaalata projektorin käyttämään tarkkuuteen. Yleisiä tarkkuuksia ovat SVGA (800×600 pikseliä), XGA (1024×768 pikseliä), 720p (1280×720 pikseliä) ja 1080p (1920×1080 pikseliä).
- Kontrasti (Kontrastisuhde)
Kontrasti (englanniksi Contrast) tarkoittaa kuvan tummimman ja vaaleimman kohdan valoisuuden eroa. Kontrasti ilmoitetaan suhdelukuna, esim. 800:1. Mitä suurempi suhdeluku on, sitä parempi kontrasti on. Lue lisää täältä. Kontrastisuhde saavutetaan joillain videoprojektoreilla kuvan kirkkautta muuttamalla, jolloin kyseessä on ns. dynaaminen kontrastisuhde.
- Lampun elinikä (Lampun ilmoitettu elinikä)
Lampun elinikä kertoo, kuinka kauan projektorin lamppua voi käyttää ennen kuin lamppu alkaa himmetä. Lampun kestoikä ilmaistaan tunneissa (h). Halvimmat halogeenilamput eivät välttämättä kestä kuin muutamia satoja tunteja, mutta useimmat nykyään käytetyt lamput kestävät jo 1000-3000 tuntia. Lampun kestoikä on kuluttajan kannalta tärkeä ominaisuus, sillä projektoreiden lamput ovat erittäin kallita vaihdettavia.
- Melutaso (Laitteen tuottama melutaso)
Melutaso kertoo desibeleinä (dB) sen, kuinka suuren melun projektori aiheuttaa päällä ollessaan. Mitä pienempi arvo, sitä hiljaisempi laite on kyseessä. Melua aiheuttavat lähinnä projektoria jäähdyttävät tuulettimet.
- Virrankulutus (Virrankulutus käytössä)
Virrankulutus ilmaisee watteina, kuinka paljon projektori kuluttaa virtaa päällä ollessaan.
- Komponentti (Komponenttisisääntuloja)
Mikäli laitteessa on komponenttiliitin, voidaan se kytkeä kuvanlähteeseen käyttäen komponenttivideota. Komponenttivideo siirretään yleensä kolmen RCA- tai BNC-kaapelin avulla. Komponentti on analogisista videonsiirtotavoista paras vaihtoehto, joka kuitenkin häviää digitaalisille HDMI- ja DVI-vaihtoehdoille. Lisäinfoa komponenttivideosta löydät täältä.
- HDMI-sisääntuloja (HDMI-sisääntulojen määrä)
HDMI on täysin digitaalinen kuvan ja äänen tiedonsiirtomenetelmä, joka tarjoaa mahdollisuuden liittää projektorin digitaaliseen kuvalähteeseen (kuten Blu-ray- ja DVD-soittimeen tai pelikonsoliin) ilman turhaa analogista välivaihetta. Lue lisää HDMI:stä täältä.
- Kuvasuhde (Kuvasuhde)
Kuvasuhde ilmaisee projektorin luoman kuvan leveyden suhteessa kuvan korkeuteen. Lähes poikkeuksetta kuvasuhde on joko 16:9 (laajakulma) tai 4:3 (käytössä esim. "perinteisessä" televisiossa). Lue lisää täältä.
- DVI-sisääntuloja (DVI-sisääntulojen (sekä DVI-I että DVI-D) määrä)
DVI on HDMI:n tavoin täysin digitaalinen tapa liittää kuvanlähde toistolaitteeseen (kuten projektoriin). Kuitenkin toisin kuin HDMI, ei DVI siirrä ääntä. Lisää tietoa löydät täältä.
- S-Video (S-Video -sisääntulo)
S-Video on analoginen videon siirtotapa ja kaapeli/liitin. S-Videossa video on jaettu Y eli luminanssi ja C eli krominanssi osiin, jotka kuljetetaan eri johtoja pitkin. Laadultaan S-Video sijoittuu komposiittivideon ja komponenttivideon välimaastoon. Lisäinfoa aiheesta löydät täältä.
- VGA-sisääntulo (VGA-sisääntulo (eli D-sub))
VGA-liitin (toiselta nimeltään D-sub 15) on tietokoneista tuttu analoginen liitäntäportti, jossa 15 pinniä kolmessa rivissä. Liitin löytyy useista tietokoneista ja kannettavista, ja siten VGA-portti on yleensä helpoin tapa kytkeä projektori tietokoneeseen.
- Tekniikka (Näyttötekniikan tyyppi)
Videoprojektorit voivat perustua eri toteutustekniikoihin: CRT, LCoS (Liquid Crystal on Silicon), DLP (Digital Light Processing) tai LCD (Liquid Crystal Display), joista yleisimpiä ovat DLP ja LCD. Yleensä DLP-projektoreita on pidetty parempana elokuvien toistoon, kun taas edullinen ja pienikokoinen LCD on mielletty paremmaksi dataprojektorissa. Käytännössä molemmat tekniikat ovat nykyään hyvin kilpailukykyisiä keskenään. CRT on vanhentunutta tekniikkaa, ja CRT-projektoreita näkee enää harvoin. LCoS taas on hyvä, mutta vähän käytetty tekniikka.
- Komposiitti (Komposiittitulo)
Komposiittivideo (tunnetaan myös CVBS:nä) on analoginen videon siirtotapa. Komposiittivideo siirretään yhden RCA-johdon avulla, joten koko videoinformaatio kulkee yhdessä kaapelissa. Tästä syystä komposiitin kuvanlaatu on heikompaa kuin RGB:n, komponentin tai digitaalisten vaihtoehtojen (HDMI ja DVI) tarjoama laatu.
- Lens shift -tyyppi (Lens shift -tyyppi)
Lens shift tarkoittaa mahdollisuutta liikuttaa projektorin linssiä laitteen sisällä siten, että kuva voidaan kohdistaa eri osaan seinää laitetta liikuttamatta. Toiminto antaa vapauttaa laitteen sijoittelun suhteen. Lens shift voi olla toteutettu joko manuaalisesti (käsin säädettävä) tai sähköistetysti (motorisoitu) tai se voi puuttua varustelusta kokonaan.
- Lens shift -suunta (Lens shift -suunta)
Lens shift -suunta kertoo, mihin suuntiin linssiä voi liikuttaa. Osassa projektoreissa säätö on mahdollista sekä pysty- että vaakatasossa (ylös ja alas sekä vasempaan ja oikeaan), jolloin säädöllä voidaan vaikuttaa kuvan sijaintiin hyvin monipuolisesti. Osa laitteista mahdollistaa siirtymän ainoastaan toisessa tasoista.
- Keystone-korjaus (Keystone-korjaus)
Mikäli projektoria ei ole asetettu heijastuspinnan suhteen suoraankulmaan, heijastettu kuva voi näyttää vääristyneeltä. Syntynyttä vääristymää voi poistaa Keystone-korjauksen avulla, joka käytännössä tarkoittaa tykin normaalisti suorakaiteen muotoisen kuvan projisoimista vinoutuneena siten, että kuva näkyy heijastuspinnalla oikein. Korjaus voi perustua joko optiikkaan tai digitaaliseen kuvankäsittelyyn perustuen.
- Vaaka +/- (Vaakakorjaus +/-)
Suurin mahdollinen keystone-korjaus riippuu projektorin mallista. Vaaka +/- ilmaisee astelukuna, kuinka suuren kulman vääristymän keystone-korjaus voi vaakatasossa poistaa.
- Pysty +/- (Pystykorjaus +/-)
Suurin mahdollinen keystone-korjaus riippuu projektorin mallista. Pysty +/- ilmaisee astelukuna, kuinka suuren kulman vääristymän keystone-korjaus voi poistaa pystytasossa.
- Maks. kuvakoko (Kuvan maksimikoko)
Maks. kuvankoko ilmaisee tuumina (") halkaisijan suurimmalle kuvakoolle, jolla projektori toimii.
- Min. kuvakoko (Kuvan minimikoko)
Min. kuvakoko ilmaisee tuumina (") halkaisijan pienimmälle kuvakoolle, jolla projektori toimii.
- Linssin zoom (Linssin zoom-kerroin)
Linssin optisen zoomin avulla voi säätää kuvan kokoa projektoria siirtämättä, mikä helpottaa laitteen sijoittamista. Zoomikerroin kertoo, kuinka paljon kuvakokoon voi zoomin avulla vaikuttaa. Esimerkiksi kerroin 2x tarkoittaa, että kuvakokoa voi muuttaa 100%:lla projektoria siirtämättä. Linssin zoom voi toimia joko manuaalisesti tai motorisoidusti.
- SCART (SCART-sisääntulo)
SCART on analoginen liitin ja kaapeli, jonka avulla voidaan kuljettaa sekä videota että audiota. SCART on yleisesti käytössä Euroopassa. Scartin kautta on mahdollista siirtää sekä komposiitti-, RGB- että S-video-videosignaalia. Lisää tietoa SCART:ista löydät täältä.
- VGA-SCART (RGB SCART -tuki VGA-liittimessä)
VGA-SCART tarkoittaa, että projektori osaa tulkita VGA-liittimen kautta syötettyä RGB-signaalia.
- Pystysiirto (Pystysiirto)
Pystysiirto kertoo prosentteina sen, kuin paljon lens shiftillä voidaan pystyakselilla siirtää kuvan keskipistettä sen alkuperäisestä sijainnista (suhteessa kuvan leveyteen).
- Vaakasiirto (Vaakasiirto)
Vaakasiirto kertoo prosentteina sen, kuin paljon lens shiftillä voidaan vaakatasossa siirtää kuvan keskipistettä sen alkuperäisestä sijainnista (suhteessa kuvan leveyteen).
Arvostele tämä tuote
Onko laitteen tiedoissa puutteita tai jotain vikaa? Ehdota korjauksia laitteen tietoihin
Kysymyksiä tähän laitteeseen liittyen? Keskustele tästä ja muista laitteista keskustelualueillamme.